Porin Ilmailukerho ry:n


PIK-15 HINU "2000+"
0H - YHG


purjekoneen hinauskoneen rakennusprojektin kuvia

PIK-15 on puurakenteinen, alatasoinen, 2-paikkainen purjekoneen hinaukseen suunniteltu moottorikone, siiven käkiväli on n. 10,5 m.
Uuden hinauskoneen rakentamisen aloittamiseen oli kolme pääasiallista syytä:

Rakentaminen aloitettiin 1996 lopulla ja näistä kuvista näkyy rakentamisen eteneminen.
Moottoriksi hankittiin 160 hp Lycoming.


(Klikkaamalla saat kuvan isommaksi ja selaimen "takaisin"-nuolella tai -napilla pääset tälle sivulle)
Siipikaarien teolla aloitettiin 1996 lopulla, kaarijigien teossa käytettiin 1 : 1 - kaaren piirustusta, jonka päälle "naitettiin" muovikalvo. Siipikaaret Siipikaaret
Siipikaaret valmiina
Siipikaaret
Siipikaaret valmiina
Runkokaaria Samoihin aikoihin aloitettiin
myös runkokaarien teko Runkokaaret
Runkokaaret Runkokaaret
Runko- ja siipikaaret ja peräsimien ja siivekkeiden salot
Kaarimateriaali
Apusalot Tässä on tekeillä siiven apusalot. Siipisalkojigi, jolla varmaan kaikkien HINUjen siipisalot on tehty, löytyi Jämiltä koulun piharakennuksesta.
Siiven pääsalon paarteet liimattiin 12 x 20 mm puurimasta, yläpaarre on paksuimmalta kohdaltaan 75 x 70 mm ja alapaarre 75 x 50 mm. Paarteet liitettiin toisiinsa siipisalkojigissä. Siipisalko Salonvanerointi
Sitten salko vaneroitiin molemmin puolin
Salko liimattiin jigiin ja kaaret salkoon. Kaaret salkoon Siiven rakentelua, taustalla tekeillä korkeusvakaaja. Siiven kasaus Jättöreuna koottiin erillisenä apusalosta taaksepäin.
Jättöreuna
Telineen kiinnitys Telineen kiinnitysrauta ja apusalon korvake paikoillaan.
Siiven tyvi
Siiven metalliosia. Osia
Siivekkeiden rakentelua: Siivekkeet Ohjainpintoja Siivekkeet ja korkeusperäsimen puolikkaat.
Osa kork.peräsimen saranointia ja käyttöä varten kiinnitettiin jigissä
Korkeusperäsin
Korkeusperäsin Torsiovanerien taivutukseen tehtiin muotit.
Vanerimuotit
Korkeusvakaaja Korkeusvakaaja, korvakkeet kiinnitetty Siivekkeiden saranointirautoja sovitellaan Siiveke
Runko takaa Runkoa alettiin rakentaa 1999 alussa, kaaret kiinnitettiin lattiaan kiinnitettyyn jigiin.
Eturunko
Runko
Eturungon rakennetta:
Eturungon rakennetta
Rungon vanerointi alkoi maaliskuun lopulla 2000
Paineilmanitojaa käytettiin kiinnityksessä. Rungon vanerointi
Nitoja
Rungon vanerointi saatiin melkein valmiiksi ennen lentokautta
Rungon vanerointia
Runko vaneroituna Yleiskuva työmaalta Huhtikuussa 2000 Yleiskuva
Trimmi Korkeusperäsin-
trimmistä
tehtiin yksin-
kertaisempi kuin
piirustuksissa.
Siiven muotoonsa hiomisessa riittää työmaata - Siipi Siiven vanerointi aloitettiin syksyllä 2000 Siiven vanerointi
Vahvikkeet laskutelineitä varten Siiven vanerointi Vanerointi edistyy - v.2000 lopulla Vanerointia Runko Runko ylösalaisin
vanerointia varten.
Siipi-runko-liitos tekeillä Työtila käytössä seinästä seinään Sovitus tehtiin v.2002 keväällä Siipi-runko-liitos Pääpultti ja apukorvake. Pääpultti ja apukorvake
Laipat rakenneltiin 2002 lopulla, kasaus- ja niittausapuna "klekot" Laippa tekeillä Osa niittauksista tehtiin mainioilla niittauspihdeillä Niittitongit Kevät -03, tekeillä on kabiinin kupla ja kehys
Kabiini ja kehys
Winglet´it siipiin, muotti tekeillä Winglet-muotti Peräsin ja 		siivekkeet Kangas-
päällystykset tehtiin syksyllä -03

vakaaja päällystettiin myös

Päällystykseen käytettiin "Randolph"-menetelmää Pohja rätitettiin
Sauva, trimmi ja 		laippa Ohjauslaitteita asenneltiin talvella 03-04. Laipan kevitykseksi laitettiin kaasujousi, jonka käyttövipu on laipan torsioputkessa.
Tarvittaessa voidaan asentaa vielä toinen kaasujousi.
Jalkapolkimet
Polkimet
Keväällä -04 koottuna mm. laippojen asennusta ja "fairings"ien tekoa varten K-04
Vähän takapakkia: elokuussa oli niin kostea sääjakso, että alapintoihin tuli hometta Homevahinko Yläpuolen "fairingit" liimattiin runkoon, alapuolen siipeen 'Fairings' Maalaushommat aloteltiin siivistä -05 alussa, maalina Hempel'in maalit Pohjamaali
Pyöräsuojat Komposiittiosia:
Pyöräsuojat
Peräkartio Peräkartio Korkeusvakaajan "fairingit"
talvella -05 - 06 Vakaajan 'fairingit'
Kabiinin kaaret ja kehykset, tankin peite Kabiini Nokkamuotti Moottorikatteen muotti Moottoripeitteitä sovitellaan Moottorikate
Moottorin ja moottoripukin sovitus Keväällä -06 Runko maalattiin kevään -06 aikana Koottuna 10/06 OH - YHG siirtyy tuotantohallista varusteluhalliin.
Katse kentälle
Kotelot Lisää komposiittiosia:
Ilmasuodattimen ja öljynjäähdyttäjän kotelot
Lämmityksen ohjauskotelo Tuuletus Kiilapalat aurauksen ja kallistuksen säätämiseksi
Kiilat
Mittari- ja laiteasennukset menossa Mittariasennukset 20.03.08, nyt ei enää puutu paljoa ... Maalisk.08 Ensimmäiset savut 25.03.08 ja katsastus 28.03.08 25.03.08
	
KOELENTOTILANNE:
     Ensimmäinen käynnistys 25.03.08
     Katsastus 28.03.08
     Staattinen vetokoe 03.04.08: = 280 kg
     Ensilento La 12.04.08
     Ensimmäiset hinaukset 25.05.08
     Koelentoja lennetty n.31 t, hinauksia 170 kpl

	
HINAUSTESTI 24.07.2008:
     SZD-50-3 PUCHACZ, lentopaino 559 kg
     - hinausaika lähdöstä 500 metriin 3min 28s,
       nousunopeus 75 % teholla 2,58 m/s

     DISCUS 2B, lentopaino 343 kg
     - hinausaika lähdöstä 500 metriin 2min 49s,
       nousunopeus 75 % teholla 3,13 m/s

     - Aika irrotuksesta valmiuteen lähteä uuteen hinaukseen 2min 20s


ENSILENTO LAUANTAINA KLO 11:32
12.04.2008!
PIK-15 HINU PIK-15 HINU
PIK-15 HINU

Porin Ilmailukerho r.y.:n kotisivulle
Porin Ilmailukerho ry
PorinIlmailukerho(&)gmail.com
Päivitetty 04.08.2008
©Porin Ilmailukerho ry